sâmbătă, 19 aprilie 2014

Stefan Barsanescu

1895, martie, 6: Se naşte, la Vipereşti,  ŞTEFAN BÂRSĂNESCU (1895–1984) - pedagog. Fiul lui Ştefan şi Maria, urmează şcoala primară în comuna natală, iar pregătirea secundară şi-o face la Buzău şi la Seminarul Sf. Andrei din Galaţi. Urmează cursurile Universităţii din Iaşi luându-şi licenţa în drept şi filosofie, apoi îşi trece capacitatea în pedagogie. Doctor în filosofie şi pedagogie, în anul 1952, îşi desăvârşeşte pregătirea audiind cursurile unor savanţi de prestigiu de la universităţile din Berlin, München, Jena. Profesor la Liceul Internat şi Liceul Naţional din Iaşi, director al „Şcolii Normale Vasile Lupu”, asistent, apoi profesor universitar la Iaşi. A elaborat studii, manuale, a întreprins cercetări privind istoria şcolii şi a ideilor privind educaţia. Între scrierile sale amintim: „Pedagogia” (1932), „Didactica” (1935), „Tehnologia didactică” (1939), „Pedagogia practică” (1946). Este autorul primului studiu comparativ privind politicile culturale:” Politica culturii în România contemporană” (1937), reeditată în 2004, la Editura Polirom din Iaşi. În calitate de istoric al învăţământului şi instituţiilor sale a publicat: „Istoria pedagogiei româneşti” (1941), „Şcoala latină de la Cotnari” (1957), „Academia domnească din Iaşi” (1962), „Schola Greca e Latina din Târgovişte” (1966). În anul 1963 a fost ales membru corespondent al Academiei Române. Moare la 6 nov. 1984, la Iaşi.

2 comentarii:

  1. Bârsănescu, pornind de la conceptul sprangerian al culturii, pune în evidenţă caracterul complex al actului educativ, care cuprinde: a) dezvoltarea capacităţii de receptare, b) deşteptarea spiritului sau cultivarea năzuinţei spre idealuri – frumos, bine, adevăr etc. c) dezvoltarea capacităţii de creare a valorilor culturale. Pedagogia culturii îi apare lui Bârsănescu ca o concepţie care depăşeşte opoziţia atât dintre individual şi serial, cât şi dintre pedagogie intelectualistă herbertiană (care punea accentul pe receptare), şi pedagogia voluntaristă (care făcea din activitatea elevului momentul central al educaţiei). http://www.voci.ro/stefan-barsanescu/

    RăspundețiȘtergere
  2. Multumesc pentru completarea informatiilor. Acest proiect (de a face o biblioteca la concurenta cu biblioteca judeteana Buzau)este temporar abandonat din lipsa de timp liber, dar am informatii, specifice locului, din toate domeniile, extrem de multe si continui sa adun. poate intr-o zi, daca nu voi muri, voi termina aceasta munca.

    RăspundețiȘtergere